Minden felelős autóvezetőnek az elkövetkező téli időszakra a járművét téligumira kellene cserélnie. Törvény szerint téligumi használata kötelező november 1-től március 31-ig, ha az úton folyamatos hó-, jég-, vagy ónos réteg képződik, vagy ha ezt előre lehet sejteni.
Tartalom
A téligumik, akárcsak a nyárigumik, kifejezetten az adott évszakra szántak. Egy lehetséges alternatíva a két szett helyett az univerzális gumiabroncsok lehetnek, amelyek azonban csak nagyon kevés sofőrnek érik meg, és ennek okait a vásárlási útmutatóban részletezzük. Téligumi választása az autóra nem nagy tudomány, elég tisztában lenni az alapvető paraméterekkel és tudni, mit várunk el tőlük.
Gumik általában, beleértve a téligumikat is, elsősorban attól függően választódnak ki, milyen kerekek vannak az autón. Az engedélyezett méretek szintén megtalálhatók a nagy műszaki forgalmiban, és higgye el, megéri csak azokat a gumikat feltenni, amelyeket a járművén használhat. Műszaki vizsgán vagy biztosítási esemény esetén ezt a dolgot alaposan ellenőrzik.
A jármű típusától függően a gumiabroncs a keréktárcsa méretére, illetve a gumiabroncs szélességére és profiljára választódik. A téligumikat energetikai címkével is ellátják, amely azonban nem mond sokat magukról a tulajdonságokról. Rajta találhatók az üzemanyag-megtakarítás, nedves tapadás és zajosság adatok.
Választáskor érdemes figyelembe venni azt is, hogy milyen környezetben vezet leggyakrabban. Más gumik lesznek megfelelőek a hegyekben közlekedő sofőröknek, és mások a városban főként közlekedő járműveknek, ahol a hó helyett inkább sár és víz uralkodik.
Legjobb téli gumik – TOP 10
A táblázatban a 2024-es évre vonatkozó tesztek és értékelések alapján a 10 legjobb téligumi található.
Megjelenése | Termék | A mi választásunk a kategóriában | Üzemanyag-takarékossági osztály | Fékút nedves úton | |
---|---|---|---|---|---|
Goodyear UltraGrip 9 | Kis személyautók (R14) | E | B | ||
Hankook W452 i*cept RS2 | Kis személyautók (R14) | F | C | ||
Barum Polaris 5 | Kisebb középkategóriás autók (R15) | C | C | ||
Kleber Krisalp HP3 | Kisebb középkategóriás autók (R15) | E | B | ||
Continental WinterContact TS860 | Középkategória (R16) | C | B | ||
Michelin ALPIN 6 | Középkategória (R16) | C | B | ||
Dunlop Winter Sport 5 | SUV | C | B | ||
Nokian WR D4 | Nagyobb középkategória (R17) | C | A | ||
Matador MP92 Sibir Snow | Nagy autók (R18) | F | C | ||
Pirelli Winter 210 SottoZero II | Nagy autók (R18) | E | C |
Paraméterek összehasonlítása
Goodyear UltraGrip 9 | Hankook W452 i*cept RS2 | Barum Polaris 5 | Kleber Krisalp HP3 | Continental WinterContact TS860 | Michelin ALPIN 6 | Dunlop Winter Sport 5 | Nokian WR D4 | Matador MP92 Sibir Snow | Pirelli Winter 210 SottoZero II | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Típus | 185/60 R14 82T | 185/60 R14 82T | 195/65 R15 91T | 195/65 R15 91T | 205/55 R16 91H | 205/55/ R16 91H | 205/55 R16 91H | 225/50 R17 98H | 225/40 R18 92V | 245/50 R18 100H |
Gördülési zaj | 68 dB | 71 dB | 72 dB | 69 dB | 72 dB | 69 dB | 69 dB | 69 dB | 71 dB | 72 dB |
Több | Több | Több | Több | Több | Több | Több | Több | Több | Több |
Vélemények és tapasztalatok
Goodyear UltraGrip 9
Minőségi téligumi Goodyear UltraGrip 9 a világszintű gyártó sikeres sorozatának legújabb képviselője, és a sorozat sikerességéről 7 millió felvázolt jármű beszél az elmúlt három évben. A gumiabroncs kis- és középkategóriás járművekre van tervezve, aminek megfelelően az osztályozási táblázatunkban is szerepel. A modell konkrét mérete 185/60 R14, T sebességindex (190 km/h) és 475 kg teherbírási index (82).
Az energia címke alapján a gumiabroncsról megtudjuk, hogy a zajszintje nagyon jó, 68 dB, jó nedves tapadása B, és kissé rosszabb üzemanyag-megtakarítása E. Azonban a tulajdonságai nagyon jók, javított teljesítményt nyújt hóban, és a futófelület szélein lévő lamellák kiemelkedő reakcióképességet biztosítanak gyorsításkor, fékezéskor és kanyarodáskor.
Emellett az említett méreten kívül a gumiabroncs számos más méretben is elérhető, beleértve a nagyobb középkategóriás járműveket. SUV típusú, ma oly népszerű autókhoz is használható. A konkrét mérettől függően az UltraGrip 9 gumiabroncsnak mostantól két mintázata van, hogy a különböző méretű felniken a lehető legjobb eredményeket érje el.
Hankook W452 i*cept RS2
Olcsó téligumi Hankook W452 i*cept RS2, amelyet a tesztünkben kis személyautók méretére soroltunk, és amelynek paraméterei tökéletesen megfelelnek. A téli gumi 185/60 R14 méretű, T sebességindexű és 82 súlyindexű, teljesen megfelelve az ebben a kategóriában szükséges követelményeknek.
A gumiabroncsok optimalizált mintázattal rendelkeznek a hóban való ideális teljesítmény érdekében, és a mintázatban elegendő számú hornyot találunk, amelyek a vizet és az olvadó havat elvezetik. A keresztirányú hornyok javítják a tapadást, ami gyakorlatilag a vízen való felúszás megelőzését jelenti. A gyártáshoz használt anyag szilika adalékot tartalmaz, ami növeli a tapadást.
Ha az energia címkén keresztül nézzük a Hankook téli gumiabroncsot, láthatjuk, hogy a paraméterei kissé rosszabbak. A gördülési ellenállás, illetve az üzemanyag-hatékonysági osztály értéke F, a tapadási osztály C, a zajszint pedig kicsit magasabb, 71 dB.
Barum Polaris 5
Barum Polaris 5 a legjobb téligumi, amit a gyártó valaha piacra dobott. Ez az újdonság a népszerű Barum Polaris 3 utódja, amelyet ezzel a modellel váltottak fel. Mint ahogy szokás, a Barum széles skáláját kínálja paramétereiben, és méretét megtalálja a kis személyautó tulajdonos, az SUV tulajdonos, vagy a magasabb középosztályú autó tulajdonos is.
Ez a konkrét téli gumi 195/65 R15 91T méretű, és az energia címkén csupán átlagos értékeket ér el, de ahogy az előző generációból ismert, a vezetési tulajdonságai nagyon jók. Az üzemanyag-megtakarítás C kategóriába sorolható, a nedves úton való fékút C kategóriába, és a zajszint átlagos, 72 dB.
A gumiabroncs fejlett tervezése az előző sikeres generáción alapul, és tovább fejlesztették az enyhe téli időjárásokhoz, amelyek jellemzőek a területünkre. A gumiabroncs kiválóan vezeti el a vizet, és frissen esett hóban is megállja a helyét. Az első fogyasztói tapasztalatok egyértelműen alacsony zajszintet és kiváló vezetési tulajdonságokat igazolnak.
Kleber Krisalp HP3
Téli gumi Kleber Krisalp HP3 nagyon jól szerepelt az ADAC teszten, megelőzve a nevesebb, és sokkal drágább márkák modelljeit. Az előző generációhoz képest javult a féktávolságuk, mostantól nedves úton B értékelést kapott, amivel a prémium téligumik közé sorolható.
Kínálatunkban a 195/65 R15 méretet választottuk, amely ideális a kisebb, középkategóriás autók számára. A gördülési ellenállás értéke is nagyon jó, amely befolyásolja a fogyasztást, E kategóriába esik. A zajszint is a jobbak közé tartozik, 69 dB-vel, ami jelenleg elérhető a piacon. A gumi sebességindexe T, tehát 190 km/h, és a teherbírás indexe 91, ami 615 Kg teherbírásnak felel meg.
A gumik M + S jelöléssel vannak ellátva, valamint 3PMSF jelöléssel is. A jelölés arra utal, hogy magashegyi körülmények között, friss hóval borított utakon, vagy veszélyes jeges úton is nagyon jó eredményeket ér el. Az említett méreten kívül a gumit több más méretben is meg lehet vásárolni.
Continental WinterContact TS860
Téligumi 205/55 R16 méretben a Continental márkájú, és a WinterContact TS860 modellje a jelenlegi téli gumik között az egyik legjobban értékelt. Kompakt és közepes méretű autókra van szánva, így a magán személyek többségének autóparkját lefedi. A gumi kiváló fékezési tulajdonságokkal rendelkezik hóban, jégen és vízen is, ami megfelel az energetikai címkén szereplő B értéknek.
Az üzemanyag-megtakarítás, vagyis a gördülési ellenállás szintje is nagyon jó, ezúttal C, és a külső zajszint az egyetlen dolog, ami alacsonyabb lehetne – 72 dB. A konkrét modellnek 210 km/h a sebességhatára, és a teherbírás indexe 91, ami a maximális 615 kilogrammos terhelést jelenti.
A Continental gumik ismertek fejlett technológiáikról, amelyek itt is jelen vannak. Említhetjük a Cool Chili technológiát, amely magas tapadást garantál az aktuális körülményektől függetlenül, a Liquid Layer Drainage technológiát a kiváló víz és olvadó hó elvezetéséért, vagy a Snow Curve+ technológiát, amely javítja a tapadást és a trakciót havas úton.
Michelin ALPIN 6
Téli gumi Michelin ALPIN 6-t választottuk a középkategóriás autók számára, 205/55 R16 méretben, így 16 colos kerékre, 205 mm széles felni szélességgel fér rá. További adatok között szerepel a sebességhatár H és a teherbírás indexe 91, ami tehát 210 km/h, illetve 615 Kg teherbírás.
Ez a modell egy nagyon népszerű, magasabb osztályú gumi, amely kiváló biztonságot nyújt, még hosszú távon is. A gyártó gondoskodott arról, hogy a mintázat lekopása közben a vezetési tulajdonságokban lehetőleg ne legyen különbség, ezt a technológiát Michelin EVERGRIP-nek nevezték el. Ahogy a mintázat kopik, új barázdák jelennek meg, míg a régiek szélesednek.
A legújabb generációs gumiösszetétel a legjobb teljesítményt nyújtja téli körülmények között, legyen szó tapadásról hóban, ónos esőben, vagy vízen. Az energetikai címke szerint az üzemanyag-megtakarítás kiváló C értékű, a nedves tapadás B, és a zajszint csak 69 dB. A gumi szintén nagyon jól szerepel minden független összehasonlító teszten.
Dunlop Winter Sport 5
Téligumi Dunlop Winter Sport 5 SUV vagy off-road kategóriába tartozik, de nem megfelelő a kisteherautók számára. A gyártó széles méretválasztékot kínál személyautókhoz, így a legtöbb sofőr megtalálja a megfelelőt. A Dunlop Winter Sport 5 az egyik legjobb téligumi közé sorolható, amit az energiahatékonysági címkéje is alátámaszt.
Az energiahatékonysági címke B értéket mutat a nedves tapadásra és C értéket a gördülési ellenállásra. A zajszint is kellemesen alacsony, mindössze 69 dB. A gumiabroncs a legújabb trendeket követi a téli gumik fejlesztésében, többek között multilamellás rendszert, Silica-Plus keveréket és V-alakú barázdákat kínál, amelyek finom hálót képeznek a hóban való jó tapadás érdekében.
A mérnökök optimálisan elosztották a súlyt a gumiabroncson, ami alacsonyabb gördülési ellenállást és ezáltal üzemanyag-megtakarítást eredményezett. A gumiabroncs kiválóan működik vízen, sárban és nedves felületen is. A barázdák elég mélyek, így az esővíz hatékony elvezetése biztosított. A Dunlop 205/55 R16 91H konkrét modellje 210 km/h sebességkorlátig és 615 Kg teherbírással rendelkezik, ami a legtöbb SUV számára bőven elegendő.
Nokian WR D4
Téligumi Nokian WR D4 az elődje, a sok díjat nyert Nokian WR D3 utódja. A WR A3 gumiabroncs bizonyos elemeit örökölte, különösen a mintázat szélén lévő lamellák használatát illetően.
A fejlesztés kiváló munkájának köszönhetően a Nokian WR D4 az első gumiabroncs a világon, amely teljesítette a legmagasabb, A osztályú tapadási paramétert. Ez 80 kilométer/óra sebességnél 3 méterrel rövidebb fékutat jelent a B értékkel rendelkező konkurens modellekhez képest. A gumiabroncs irányított mintázatú, és a vízelvezető barázdák polírozottak a lehető legjobb vízelvezetés érdekében.
A gyártó továbbfejlesztette a Nokian Block Optimized Siping technológiát is, amely kiváló stabilitást, tapadást és kezelhetőséget biztosít minden felületen. A zajszint kellemesen alacsony, 69 dB, az üzemanyag-hatékonysági osztály C. Ez a gumiabroncs nagyobb középkategóriás autókra ajánlott, 17 colos kerékátmérővel. Konkrétan a 225/50 R17 98H modellről van szó, amelynek fokozott teherbírása 750 Kg.
Matador MP92 Sibir Snow
Olcsó téli gumi nagy méretű autókhoz Matador MP92 Sibir Snow méretben 225/40 R18, paraméterekkel 92V. Ez azt jelenti, hogy a sebességindex 240 km/h-ig terjed és a teherbírás 630 Kg. Az ilyen nagy méretű gumiabroncsok piacán ez nagyon jó gumi, ráadásul magas sebességindexszel.
Az energiahatékonysági címkéről megtudhatjuk, hogy a zajszint 71 dB, a gördülési ellenállás kissé rosszabb, F értékű, míg a nedves tapadás átlagos, C osztályú. A gumiabroncs további méretekben is kapható, 15, 16 és 17 colos felnikhez, akár 40 különböző szélességben. A gumiabroncsok optimális merevsége kompromisszumot jelent a kényelem és a biztonság között.
A Matador által kifejlesztett Zig-Zag mintázat kiváló eredményeket ér el havas úton, mind gyorsításkor, mind fékezéskor. A mintázat és a lamellák optimalizált merevsége, valamint a mintablokkok különböző méretei alacsonyabb kopás és alacsonyabb zajszintet eredményeznek.
Pirelli Winter 210 SottoZero II
Pirelli Winter 210 SottoZero II az egyik drágább téligumi, de kiváló tulajdonságait független ADAC vagy Autobild tesztek is igazolják. Ezek a téligumik sok gondot megspórolnak, mivel RUNFLAT technológiájuknak köszönhetően defekt vagy nyomásvesztés esetén sem omlik össze teljesen, hanem továbbra is biztosítja a biztonságos haladást a biztonságos helyre.
A gumiabroncs ideális sportautókra, nagyteljesítményű limuzinokra és kombikra. A 800 kg (teherbírási index 100) tisztességes teherbírásának köszönhetően kisteherautókra is felhelyezhető. A kiválasztott modell paraméterei 245/50 R18 100H, ami azt jelenti, hogy a gumiabroncs 18 colos kerekekre való, és a sebességindex 210 km/h-ig érvényes.
A Pirelli Winter 210 SottoZero II jó gördülési ellenállást mutat, amely az E kategóriába sorolható, kiválóan ellenáll az aquaplaningnak és jól kezelhető magas sebességnél is. A tapadás és a fékezés friss vagy mély hóban is kiváló. A külső zajszint 72 dB, a nedves tapadás osztálya C. Megemlíthetjük még a Sottozero technológiát, amely a mintázatával nagy biztonságot és vezetési örömet biztosít.
Legkelendőbb téligumik
A piacon a legkelendőbb téligumik a következő márkák: Barum, Matador, Nokian, Kleber, GoodYear, Dunlop. Népszerűek és minőségiek továbbá a Continental, Pirelli, Bridgestone, Michelin, amelyeket biztosan megtalál a téligumik szakértői tesztjeiben. A legolcsóbb téligumikat már 1300 CZK-tól megvásárolhatja.
Milyen téligumi vegyek? (vásárlási útmutató)
A minőségi téligumikat egyértelműen a vezető ismert gyártóktól kell beszerezni, akiktől biztosak lehetünk abban, hogy úgy fognak működni, ahogy elvárjuk. A kevésbé ismert gyártóktól gyakran nem kaphatunk ezt a biztonságot, mivel spórolnak az alapanyagokon, kevésbé pontos a gyártási technológia, és találkozhatunk hibákkal is, amelyek magasabb sebességeknél jelentkezhetnek. Tipikusan ilyen a kerék dobálása, vibrálás és hasonlók. A gumik nagyon fontos részei az autónak, ezért érdemes megbízható gyártóktól vásárolni.
Paraméterek
Minden gumi a következő alapvető paraméterek alapján választható, amelyek megmondják, hogy a gumi alkalmas-e az Ön járművéhez vagy sem. A nagy műszaki okmányokban a megengedett gumi méretek vannak feltüntetve, és érdemes ezek alapján eljárni. Egy paraméter például így nézhet ki 205/55 R16 91H és a következőket jelenti.
205/55
A 205 szám a gumiabroncs nominális szélessége milliméterben, a perjel utáni szám, a 55, a gumi nominális magasságának százalékos aránya a nominális szélességhez képest. Ezt a második paramétert gyakran hívják a gumi profiljának vagy magasságának is. Minél magasabb a profil, annál jobban csillapítja az egyenetlenségeket. A keskenyebb gumik jobban kezelik az aquaplaningot, míg a szélesebbek jobb tapadást biztosítanak.
R16
Az R betű azt jelenti, hogy radiális kivitelről van szó, bár ritkábban, de találkozhatunk a D betűvel is, amely diagonális gumikat jelöl. A betű utáni számjegy, ebben az esetben a 16, a kerék nominális átmérőjét jelöli hüvelykben. A személyautóknál leggyakrabban 14 – 18 hüvelykes kerékméretekkel találkozhatunk, a luxusautók esetében pedig még nagyobb méretű kerekek, illetve gumik lehetnek.
91H
Az utolsó paraméterrész megmondja, hogy a modell melyik teherbírási és sebességi indexbe tartozik. A 91H konkrétan azt jelenti, hogy a gumi maximálisan 615 Kg terhelhető és a gumi maximális sebességi limitje 210 km/h. A teherbírási index számokkal van jelölve 70-től 119-ig, a sebességi index pedig betűvel, 90 km/h-s limit (G index) és 300 km/h (Y index) között.
Gumi energetikai címkéje
Az energetikai címke minden új eladott gumi kötelező része, és ahogy a neve is mutatja, főleg az energia megtakarítást veszi figyelembe. Célja a környezeti terhelés csökkentése, nem a modell tulajdonságainak értékelése. Választáskor érdemes ezekre a paraméterekre odafigyelni, de a teljes képet róla a gumiról nem lehet megalkotni.
Az energetikai címke három adatot tartalmaz. Az első a gumi külső zajszintje, vagyis a gördülési zaj osztálya. Az ikon három állapotot mutat, átlagosan a zajszint 70dB körül mozog. A második adat a nedves tapadási osztály, amely a nedves úton történő fékezési távolságot jelzi, az utolsó információ pedig a üzemanyag-hatékonysági osztály, vagyis a gördülési ellenállás.
Technológiák és független tesztek
Minden évben új technológiák, javított keverékek és egyéb dolgok jelennek meg a gyakorlatban, amelyek pozitívan befolyásolják a vezetési tulajdonságokat. Az új gumik tesztelésével számos újságírói szerkesztőség és neves intézmény foglalkozik. A legfontosabbak közé tartozik az ADAC, Autobild, vagy az autoklub ČR. Sokat mond el egy adott gumiabroncsról a fogyasztók véleménye is, akik birtokolják azt. Az objektív értékelésre azonban mindig érdemes legalább egy szezont várni, ha teljesen új termékről van szó.
Miért kerüljük az univerzális gumikat
Az univerzális gumik gyakran emlegetett ésszerű alternatívája a nyári és téli üzemnek. Azonban egyik szezonban sem érik el olyan jó eredményeket, mint a téli és nyári gumik. Ráadásul egyes univerzális gumikat hivatalosan nem is lehet télen használni, ezt úgy tudhatja meg, hogy csak M+S jelölést tartalmaznak. A téli gumi a hópehely szimbólummal van ellátva, és ez jelzi, hogy a gumi téli üzemre alkalmas.
Az univerzális gumi kétszer olyan gyorsan kopik, mint ha nyári és téli gumikat használna. A költségek tehát legalább ugyanannyiak, gyakran azonban magasabbak, mivel az univerzálisok drágábbak, mint az átlagos nyári és téli gumik. Tehát csak azoknak érdemes, akik évente minimális kilométert tesznek meg, tipikusan csak néhány ezer kilométert.
A jobb mintázat mindig a hátsó tengelyen legyen
A gumiabroncsok az tengelyeken egyenetlenül kopnak, és általában gyorsabban kopik a mintázat mindig a meghajtott tengelyen, ami a legtöbb autónál az első. Előfordul, hogy egy bizonyos kopás után a vezetők a kerekeket az elsőről a hátsóra cserélik, hogy egyenlítsék a mintázat kopását, ez azonban nagy hiba. A jobb mintázatnak mindig a hátsó tengelyen kell lennie, ahol szükség van a jobb vezetési tulajdonságokra. Ha kritikus helyzetben az autó kisodródik, az első kerekek kisodródását sokkal könnyebben kezelhetjük, mint a hátsó kerekekét, ezért fontos, hogy éppen a hátsó kerekek rendelkezzenek a lehető legjobb vezetési tulajdonságokkal, illetve tehát a jobb mintázattal.